Penjengok - Penjengok Tegar

Do More Than I Have To, More Than I Share, As Well As I Can

Some People Better Everything In Their Lives Except Themselves

In Life, What Sometimes Appears To Be The End Is Really A New Beginning

Khamis, September 04, 2008

STROK - Faktor-Faktor Risiko

Faktor risiko yang tidak boleh dikawal:
- Umur : Kadar strok adalah dua kali ganda bagi setiap 10 tahun apabila seseorang itu melebihi umur 55 tahun.
- Jantina : Lelaki mempunyai kadar risiko yang lebih tinggi daripada wanita. Wanita yang menggunakan pil perancang dan merokok mempunyai kadar risiko yang lebih tinggi daripada wanita lain.
- Diabetes
- Penyakit Strok : Yang berlaku di masa lampau.
- Keturunan
Faktor risiko yang boleh dikawal:
- Darah tinggi : Merupakan risiko yang paling tinggi dan penting untuk strok kerana ianya dihidapi oleh ramai penduduk Malaysia tetapi ianya selalu dapat dikawal. Semakin tinggi tekanan darah, semakin tinggi risikonya. Sebab utama kadar strok berkurang ialah kerana adanya rawatan berkesan.
- Penyakit Jantung : Jantung yang berpenyakit merupakan satu pam yang lemah dan boleh menjadi sumber darah beku. Beberapa faktor penyakit koronari (aras kolesterol yang tinggi, merokok) juga merupakan faktor-faktor risiko strok.
- Merokok
- Kiraan sel darah merah yang tinggi : Tingginya kandungan sel darah merah adalah satu faktor risiko untuk strok kerana ini menyebabkan darah menjadi pekat dan memudahkan pembentukan darah beku.
- Serangan Strok Sementara (TIA) : Keadaan ini mempunyai ciri-ciri strok tetapi pulih dalam masa kurang 24 jam. Serangan strok sementara adalah amat penting; ia menandakan kemungkinan besar akan berlakunya strok. Ia selalu dirawat dengan ubat menahan daripada berlaku pembekuan darah.

Tiada ulasan:

Disember2006-National Outdoor Instructor

Disember2006-National Outdoor Instructor