Penjengok - Penjengok Tegar

Do More Than I Have To, More Than I Share, As Well As I Can

Some People Better Everything In Their Lives Except Themselves

In Life, What Sometimes Appears To Be The End Is Really A New Beginning

Sabtu, September 06, 2008

Hidup Untuk Makan Atau Makan Untuk Hidup

Yea Kak, beli satu dapat pun satu la....

Sejak harga minyak petrol negara kita meningkat dan baru sahaja turun 15 sen, PPT tak nampak dimana-mana pasar Ramadhan atau tempat lain berlakunya penurunan harga makanan dan minuman langsung. Semua harga yang dipaparkan berdasarkan harga semasa minyak petrol naik mendadak.
Baru-baru nie pun Pak Lah kejut nak turunkan lagi harga minyak 15sen mungkin jugak tidak akan membawa kebaikan kepada pengguna golongan rendah dan sederhana. Setelah 5 hari melihat, mengkaji dan mengukur harga makanan dan minuman di pasar Ramadhan ianya saling tak tumpah macam nak pi shopping baju raya. Selalunya bila nak beli baju raya nie pilih yang murah-murah dan boleh beli banyak. PPT sendiri sejak 4 tahun lepas takdak beli baju raya sangat. Pakai aje mana yang ada, bukan nak kena saman pun kalau tak beli baju baru. Yang pentingnya 'maintain' puasa penuh. Zaman sekarang nie kebanyakan muslim sibuk dengan baju raya, tudung dan lain-lain walhal puasanya belum tentu cukup. Yelah penat ke hulu ke hilir beli tu beli nie. Dah jadi ketua keluarga nie, keperluan anak isteri perlu diutamakan dari diri sendiri.
Bila tengok harga makanan dari para peniaga sebenarnya kita sendiri dapat memilih yang mana kita patut beli. Jangan la tengok makanan yang warna warni dan cantik mata memandang terus aje beli. Selain tu jugak bila tengok orang ramai tertumpu kat satu-satu gerai tu, kita pun jangan lah tumpang sekaki. Pergi la kat kedai lain yang mana orang tak ramai, harga murah dan makanan kira Ok lah jugak. Bagi la peluang kepada peniaga lain untuk berniaga. Sebagai pengguna, berilah peluang sama rata supaya adil dan saksama. Ini cara PPT sekeluarga kat pasar Ramadhan.
Bab harga nie kadang-kadang makanan sama, rupa sama, bentuk sama tapi ada jurang perbezaan antara 50sen dan RM1. So kenalah pusing seround pasar Ramadhan dan buat keputusan. Nie tak, baru saja mendarat nampak terus beli tak check samada peniaga lain jual makanan harga berapa.
Selain tu jugak, bila kat pasar Ramadhan nie sebagai pengguna ada otak, nak 'parking' kereta atau motorsikal tu pastikan tidak menyakitkan hati orang lain dan 'traffic jam'. Kalau tak yang pakai kereta baru tu nanti adalah tandatangan 'I was here' kat pintu atau kat bonet kereta. So jaga-jaga dan jadilah manusia yang prihatin sikit saja.
Dan tak jugak dilupakan sekarang nie ada musim hujan sikit sebelah petang, kepada pengguna yang menggunakan payung buat berteduh gunalah dengan sebaik mungkin kalau tak ada yang nanti jadi Osman Jailani. Nie tak kalau dah guna, sambil redah cari makan, habih mata semua orang kena cucuk dengan besi payung kat hujung tu.
Setakat nie la dulu, nanti ada update akan diberitahu.....
Cheers....

5 ulasan:

hijau bumi Tuhan... berkata...

mmg mahal bang...
kalau lauk tu, stakat beli 5 hengget, mcm xde...celah gigi je...ciput je dia bg...

nk kna kluar 30,40 hengget baru nmpk bnda...x larat la...


salam perjalanan...

Tanpa Nama berkata...

Salam PPT,

Lama xdengar cite... Macam mana skg ni? Sihat? Selamat Berpuasa untuk PPT sekeluarga...

Rindu Alam Indah berkata...

salam bro..biase la..lumrah manusia..kalo dah naik 2 bkn main susah nk suruh turun..tp kalo dpt naik..blm surh dah panjat sendiri..

Selamat Berpuase bro..mintak maaf jika ada salah silap...

sname berkata...

bang esok kami g mancing kat puchong!!!

mkaw77 berkata...

hehe..aku tiap2 tahun kena ada baju raya.. pasal hari raya jer aku smart!!
normal la bro harga makanan naik x turun2.. yg turun hujan jer. bersyukur la hujan rahmat...

Disember2006-National Outdoor Instructor

Disember2006-National Outdoor Instructor