Penjengok - Penjengok Tegar

Do More Than I Have To, More Than I Share, As Well As I Can

Some People Better Everything In Their Lives Except Themselves

In Life, What Sometimes Appears To Be The End Is Really A New Beginning

Isnin, Julai 14, 2008

Jangan Lalai Akibat Kebebasan Di Universiti

Utusan Malaysia 09/07/2008 - Melalui terbitan akhbar ini, terdetik PPT untuk menyatakan sesuatu. Ada menyatakan tentang Kejutan Budaya dan penggunaan bahasa singkatan dalam SMS, Chatting dan yang berkaitan dengan internet.
Informasi paling penting dalam petikan ini adalah ke mana halatuju mahasiswa dan mahasiswi yang masih 'fresh' ibarat kain putih yang belum diwarnakan.
PPT ada jugak melawat blog-blog baru seperti PPT jugak dari pelajar-pelajar Boss yang baru dimana mereka ini akan menyatakan segala yang tersurat dan tersirat dalam blog masing-masing. Memang best idea dari Boss kerana zaman PPT sendiri tiada kemudahan macam nie tetapi selepas melihat penggunaan bahasa budak-budak baru nie, PPT yang tak pandai Bahasa Malaysia pun 'confuse' dengan jenis bahasa yang digunakan. Terlampau banyak guna singkatan sampai tak paham langsung apa yang nak disampaikan. Mungkin ini salah satu kejutan budaya yang diperkatakan oleh Tan Sri Arshad Ayub. Sepatutnya penyampaian dalam blog membolehkan orang lain paham apa yang ingin disampaikan tapi entah la mungkin akan ada perubahan yang akan dilaksanakan. Kalau PPT sendiri baca tak paham, orang lain tak tau lah macam mana kan. Sekarang nie pun kalau silap cakap nanti ada manusia 'ukur baju dibadan sendiri' akan lantang bercakap pulak. Biasa lah cakap belakang saja berani menempelak cakap depan entah lah bila pulak.
Bab halatuju nie mungkin untuk junior FSR yang minat rekreasi dapat mula menjinakkan diri dengan teori-teori dalam rekreasi sebelum mengikuti kelas Boss sendiri. Tetapkan minda untuk mendalami bidang ini dan mendapatkan tahap kompeten yang sedia ada dalam Malaysia. Dengan membuat persiapan awal, rasanya tahap pemahaman akan lebih baik dan tak lah blurr dengan istilah seperti PFD, Bowline dan lain-lain lagi.
Sebenarnya bagi PPT sendiri, rekreasi telah banyak membentuk individu PPT sendiri. Kalau dulu PPT nie manusia yang tak kan 'tuck-in shirt' tapi sekarang kalau tak buat macam tu, akan rasa macam ada yang tak kena. Selain itu jugak kalau dulu 'doa makan' hanya dibaca apabila pi 'camping' tapi sekarang dah jadi ikutan harian. Rekreasi membentuk PPT dari manusia yang tak suka berfikir kepada manusia yang suka fikir jauh. Yang paling penting dalam istilah hajatuju nie adalah bagaimana kita dapat 'adapt to changes' dalam hidup. Alumni PERLU UiTM sendiri macam macam kerenah ada tapi apabila berjumpa untuk majlis atau aktvt rekreasi, semua akan 'follow through' seperti sekarang. Dengan Abe yang macam tu, Azmie yang macam nie, Shawn yang sibuk dengan tugas harian, Yasir, Mus dan lain lain lagi masih meletakkan rekreasi sebagai salah satu cabang dalam hidup mereka. PPT sendiri kalau orang tahu apa pekerjaan sekarang tentu akan terkejut tapi inilah 'outcome' dari rekreasi.
Yang ingin diperkatakan dalam tatapan kali ini adalah semua dan apa sahaja bergantung kepada sendiri untuk menentukan ke mana kita akan pergi atau apa kita akan jadi bila dah habis belajar...

Cheers ....

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya macam mana PPT? Abe macam mana plak? (Tanya untuk abe sekali) Hahahahahaaa! Saya dah nampak jalan nak ke depan. Tengah duk berjalan lagi ni. Susah sikit la berjalan... Penat! Lambat nak sampai. Sambil-sambil tu duk tengok-tengok jugak kalau-kalau ada kereta lalu... Boleh la tumpang. Itu pun kalau orang bagi...

sname berkata...

sama la cam azmi..
da nampak..tapi kadang2 ada je halangan yang menghalang penglihatan ni..

tenkiu abg malin..
kerana banyak menyedarkan dan memberi nasihat..
:)

PPT berkata...

Azmie dan Abe,
TAKPA. Setiap perjalanan untuk pencapaian sesuatu kejayaan pasti ada permulaannya.
TAKPA, PPT pun dulu memulakan kerjaya dengan pendapatan lebih kurang RM30K setahun. Itulah titik permulaan PPT tetapi la nie dah lain dah kawan...
TAKPA, yang penting niat ....
Lain-lain ulasan jemputlah ke 'Home Of The Reserves'

Cheers ....

sname berkata...

yeah..
makan aoskem free..
rindu dah kat maisarah

ADDIN "My Life Is Beautiful" berkata...

salam PPT,

Sajak untuk aku.....
Bila ada...
bila ada mata yang memandang,
bila ada telinga yang mendengar,
bila ada mulut yang berkata,
bila ada otak yang berfikir,
bila ada tangan yang memegang, bila ada kaki yang berjalan,
bila ada hati yang terusik,
Bila lagi mahu beriman...???
sering hati ini bertanya,
sering hati ini berkata,
sering hati ini memujuk,
sering hati ini membelai,
sering hati ini mengusut,
Bila lagi mahu beriman...???

aku penyajak maya

mkaw77 berkata...

Salam bro..! X habaq pun kat aku yang hang dah ada blog. Just nak inform pelancaran blog terbaru aku "Tengok Sana Sini" tak lama lagi. Masih di perngkat redesign lagi.

PPT berkata...

Banteh,
Sorry la kawan.
PPT saja tak mau bagitau orang lain. Biaq la semua orang sendiri dapat tangkap kemunculan blog PPT.
PPT hang kita nie kawan dari sekolah rendah lagi, umur panjang kita jumpa, aku belanja hang makan guna duit hang....

Cheers.....

Tanpa Nama berkata...

projek besar!!!!
teamtact dalm proses nak buat KLCC pun memerlukan tunjuk ajar.... jgn lupa projek KLCC kita bang.... tq 4u'r advised....i need more....

PPT berkata...

Team Tact,
Biarlah apa orang nak kata tentang cara PPT berekreasi. Katanya ada macam paksa rela lah dan macam-macam lagi. Janji PPT untuk KLCC hang tu selagi PPT bernyawa, insyaALLAH akan dibantu. That is not a promise but I will do it.
Rasanya Team Tact dan adik-adik lain tahu macam PPT memotivasikan halatuju diri sendiri. Tapi apa nak takut, tulang belakang kita Boss ada insyaALLAH.

Cheers ....

sname berkata...

tapi kalau kita dapat jumpa anonymous tuh ok gak..
kurang2 dia bole aja mcm mane nak berekreasi kot

Disember2006-National Outdoor Instructor

Disember2006-National Outdoor Instructor