Penjengok - Penjengok Tegar

Do More Than I Have To, More Than I Share, As Well As I Can

Some People Better Everything In Their Lives Except Themselves

In Life, What Sometimes Appears To Be The End Is Really A New Beginning

Selasa, September 16, 2008

Budak Melecur Kena Gulai-BERITA HARIAN

Nasib budak tu - Harap dia akan sihat insyaALLAH

Kalau nak betul-betul selamat, macam nie pun boleh

50 peratus badan kanak-kanak cedera terjatuh dalam periuk.
Zaman dah mula berubah. Kalau dulu bila nak raya dan sekarang pun macam tu, kita nanti dengar yang ada budak hampir hilang jari atau buta kerana mercun tetapi sekarang lain pula ceritanya.
Cerita yang membuat orang macam PPT terkejut dan marah dengan apa yang berlaku. Kesian budak tu, atas kelalaian ibu bapa yang leka mencari duit anak yang menjadi mangsa melecur. Bagaimana pula nasib dia bila dah dewasa nanti.......
Kalau ikut apa yang TV3 termasuk dimaklumkan oleh bapak budak tu, periuk tersebut diletakkan atas lantai selepas selesai memasak. Kawasan tu pulak luas dan pastinya menjadi kegemaran budak-budak untuk bermain. Manalah budak tu tau yang periuk tu panas ke sejuk. Budak-budak tak tahu macam mana panasnya isi dalam periuk yang tengah menggelegak dan berasap tu..... Mana perginya 'safety precaution' dan 'basic first aid knowledge'?
Yang memanaskan PPT bila tengok raut muka bapak tu dalam TV3 semalam tak menampakkan yang depa nie rasa bersalah atas apa yang berlaku. Tengok muka mak budak tu dalam suratkhabar hari nie PUN SAMA. Kalau nak diikutkan biar mak bapak nie diheret ke muka pengadilan dan jadikan ini suatu pengajaran kepada orang lain yang terlampau sibuk mencari duit tanpa ambik kira keselamatan anak-anak.
Biasa la kat Malaysia selagi belum ada yang mati disebabkan perkara-perkara macam nie, takdak sapa yang nak bising dan bangkitkan hal nie......
Nasihat kepada orang lain - Tolonglah awasi anak-anak kita sepanjang masa terutamanya di dapur atau di tandas. Tempat-tempat macam nie kemalangan mudah berlaku..


Cheers....

2 ulasan:

hijau bumi Tuhan... berkata...

mlm td kt brita tv3, bapak budak yg malang ni boleh tersenyum dan gelak kecil lg masa ditemuramah reporter...
mngkin tabah melalui dugaan...
wallahualam...

smoga anak itu cpt sembuh...
salam perjalanan...

mkaw77 berkata...

senyum sbb kuar tv... ilang rasa sedih!!

Disember2006-National Outdoor Instructor

Disember2006-National Outdoor Instructor