Penjengok - Penjengok Tegar

Do More Than I Have To, More Than I Share, As Well As I Can

Some People Better Everything In Their Lives Except Themselves

In Life, What Sometimes Appears To Be The End Is Really A New Beginning

Selasa, Ogos 05, 2008

Pencarian iLmu

Membaca Dah Cukup Nie, Lepaih Nie Alumni Mesti Kalah Punya

Simfoni Alam telah mula menceritakan tentang sejarah pembikinan PERLU dari dahulu sehingga sekarang. Salah satu coretan yang telah diketengahkan oleh beliau adalah tentang pencarian ilmu pengetahuan untuk kemajuan individu dan persatuan. WeGreenTheEarth, TeamTact dan lain-lain bloggers lagi telah sedikit sebanyak mencoretkan sesuatu tentang pencarian ilmu pengetahuan jugak.
Semalam semasa berjumpa dengan Simfoni Alam, PPT telah banyak berbincang tentang sejarah PERLU terdahulu, kisah tragik yang terjadi, pecah amanah, salah laku, tipu menipu dan sebagainya. Dalam erti kata lain PPT ada jugak menjengok ke blog ahli PERLU UiTM ada jugak tercoret 'kenapalah mereka ini nak menggangu hidup orang lain' lebih kurang macam tu lah bunyinya. Tapi tak payah lah PPT bagitau sapa tuan punya blog. Walhal orang nie dimata semua orang nampak baik tapi kalau ada tercoret perkataan sebegitu mungkin ada yang tak kena.
Sekarang PERLU UiTM tak payah susah macam dulu lagi. Kalau dulu seingat PPT Batch pertama Pangkor baru dapat peralatan asas untuk Final Camp, sekarang nie bukan sahaja khemah pusat tapi enjin bot pun dah ada.
Ini semua berlaku kerana ego dalam diri sendiri. Tak payahlah PPT nak mengorek sesuatu tetapi dapatkah PERLU UiTM berdiri dengan sendiri tanpa bantuan Alumni? Nampak gaya seperti apa yang PPT nampak masa First Camp, tahu sebesar kuku tapi dia punya lagak macam tahu semuanya. Tak yah lah nak berselindung disebalik pangkat dan title dalam persatuan. Tepuk dada tanyalah Iman diri sendiri. Sampai ada PERLU UiTM yang kekok kalau nak join Alumni semasa berbincang; Malu atau ada buat Salah!!!!!
Takkan sampai satu tahap orang yang bakal memegang jawatan dalam persatuan sekurang-kurangnya ada Level I atau Level II Rekreasi atau lebih tegas lagi dah pi Level III. Mungkin PERLU UiTM perlu fikir semula ukuran ini. Nie apa pun takdak tapi sembang pokok pun goyang, basikal pun tumbang. Macam hari tu PPT ada dapat makluman tentang post-mortem TOT, First Camp akan dijalankan pada sebelah malam. Cara makluman melalui SMS tu nampak sangat taknak PPT join sessi tu, entahlah dengan orang muda zaman sekarang. Bukan nak Carpet Merah dibentangkan tapi rasanya jagalah adab apabila berkomunikasi dengan orang yang lebih tua dari anda. Macam TeamTact penah cakap "Kurang Belajar atau Kurang Ajar"....
PPT faham disebabkan ego yang menebal terasa diri nie hebat sangat dalam persatuan. Orang lain pun ada ego masing-masing tapi kalau dah hidup berpersatuan, LU FIKIRLAH LA SENDIRI.
Ingatlah sapa yang ambil hangpa masuk persatuan, sapa yang jalankan TOT hangpa, mana hangpa dapat nota tu nota nie. Macam Simfoni Alam bercakap, mungkin buat lah kat persatuan orang lain dan jangan PERLU UiTM.
Cheers........

30 ulasan:

teamtact berkata...

salam rekreasi.....

dah tak tau nak cakap apa pasal isu ni......kalau cakap tak kena, kalau tegur kasar sangat,kalau marah kata tak patut, apa kita boleh buat... kalau nak puji dia kata tak ikhlas... kita mintak buat program haram takada,bila kita buat program depa tak mai, kita ajak mai umah tak datang-datang, ajak p minum teh tarik sembang-sembang pun tak ada, nak p umah depa tak pernah pelawa.....
saya pun tak tau apa kita nak buat... nak tinggalkan dan buat tak tau....KITA PULAK BUKAN MACAM DEPA.....kalau kita boleh buat macam depa kan senang....buat tak tau.........

teamtact berkata...

telupa nak cakap, tentingal...

sambungan...

bila kita tulis blog kata takut cakap depan-depan, bila cakap depan-depan kata mengaibkan, kalau kita buat tindakan kata tak kena, bila mintak idea semua nganga... NGANGA APA..??? call la jumpa.... 0194400030

Unknown berkata...

salam...apa yg ppt duk sibuk sgt ni.. biar la depa dgan cara depa.. sekarang ni kita duk mengajar anak mengikut peredaran zaman..masa da berubah.. aku akui zaman ppt suma hebat2 lagi hebat dari boss.. tapi ingatla yang boss pun kadang2 tak mcm tu.. bukan kata nak manja.. tapi bagi la depa peluang... ni tidak duk hentam budak2 ni mcm depa ni nak menghancurkan persatuan PERLU.. ang duk bangga dgan PERLU selangor, tp ang pikir blk yang asal usul PERLU ni pun dari UiTM sendiri...tak salah nak tegur kesalahan org tapi jgn sampai menjatuhkan orang... aku rasa budak2 ni respect ngan boss tapi bkn takut ngan boss...kalau ang ada aku rasa bdk2 ni takut ngan ang bukan respect ang... skang ang pikir la sendiri!!! komen aku ni bukan nak jatuhkan org tapi aku rasa aku kene cakap kalau tidak sampai bila pun ang rasa ang betul...boss sendiri pun ada buat silap tapi cara boss mengatasi silapnya aku begitu kagum sekali.. tapi aku tgk ang...mcm Mr.Perfect.. apa2 pun aku mintak maaf kat ang kalau aku ada terkasar bahasa ngan sape2 yang baca komen aku ni.. aku pun insan biasa gak dan aku pun ada buat silap jugak.. dan aku harap pas ni x da lagi nak bangga2 dengan PERLU selangor ke, PERLU UiTM ke... yang penting skang PERLU.. aku ulang semula PERLU....assalamualaikum..

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

salam...apa yg ppt duk sibuk sgt ni.. biar la depa dgan cara depa.. sekarang ni kita duk mengajar anak mengikut peredaran zaman..masa da berubah.. aku akui zaman ppt suma hebat2 lagi hebat dari boss.. tapi ingatla yang boss pun kadang2 tak mcm tu.. bukan kata nak manja.. tapi bagi la depa peluang... ni tidak duk hentam budak2 ni mcm depa ni nak menghancurkan persatuan PERLU.. ang duk bangga dgan PERLU selangor, tp ang pikir blk yang asal usul PERLU ni pun dari UiTM sendiri...tak salah nak tegur kesalahan org tapi jgn sampai menjatuhkan orang... aku rasa budak2 ni respect ngan boss tapi bkn takut ngan boss...kalau ang ada aku rasa bdk2 ni takut ngan ang bukan respect ang... skang ang pikir la sendiri!!! komen aku ni bukan nak jatuhkan org tapi aku rasa aku kene cakap kalau tidak sampai bila pun ang rasa ang betul...boss sendiri pun ada buat silap tapi cara boss mengatasi silapnya aku begitu kagum sekali.. tapi aku tgk ang...mcm Mr.Perfect.. apa2 pun aku mintak maaf kat ang kalau aku ada terkasar bahasa ngan sape2 yang baca komen aku ni.. aku pun insan biasa gak dan aku pun ada buat silap jugak.. dan aku harap pas ni x da lagi nak bangga2 dengan PERLU selangor ke, PERLU UiTM ke... yang penting skang PERLU.. aku ulang semula PERLU....assalamualaikum..

teamtact berkata...

Allo anony.....

apa lu crita.... "bukan kata nak manja... tapi bagi depa peluang...." peluang sampai bila..? ikat tali pun tak brapa nak boleh, kayak pun tak brapa nak boleh....yang lain-lain tak crita lagi... nak bagi peluang sampai ada anak orang mati ka??? hang ingat p camp bawak anak BABI ka? bila buat class... yang datang tak sampai suku... cara hang cakap aku tau hang PERLU.... tapi cara hang cakap berdasarkan nafsu....
Bila orang lain cakap kita tak tau apa niatnya walaupun nampak kasar...

engkau rasa kau hero, mai la tolong PERLU...ni sembang kemaih....

PPT berkata...

Memang Aku tunggu nie,
Kalau hang rasa hang tu cakap sana cakap sini untuk PERLU, hang mai la turun padang. Aku pun nak jugak tengok hang punya terrer. Aku tak penah cakap aku nie Mr. Perfect dan hang tak tau apa tu PERLU Selangor. PERLU Selangor rasanya tak mampu nak ambik hang jadi ahli sebab nama hang hanya anonymous, bangla, nepal ka, indon ka keturunan hang tak tau sebab mungkin hang tak wujud aka PATI. Kalau hang tu rasa budak-budak nie boleh berubah dengan kata-kata hang tu, hang cari cermin ikut saiz badan hang tengok semula. Hang turun mai ajaq dan betulkan kami semua. Hang cuma tau komen, kalau hang tau nak buat atau nak tolong, mai sini kita buat apa yang hang dah komen, kalau tak dah lama kami berubah pasai hang.
Hang nak kata apa pasai Alumni tu boleh tak kisah, tapi kalau nak kata apa apa pasai Hisyam Che Mat jaga-jaga sikit, silap haribulan tak siku TeamTact siku aku pulak naik kat muka hang.
Kalau hang rasa terrer sangat, jom kita sama-sama tolong depa nie. Nie kalau setakat komen san-sini, weng sana, weng sini, sembang tak jatuh, muka macam kepala *****.
Ingatlah orang dah tak suka kat hang, buat la blog sendiri la. Mungkin bagi tajuk 'Aku Sekadar Tin Kosong'. Nie nak cuba menggangu semula ketenteraman kami semua.

Cheers......

PPT berkata...

Salam ANony ke Anot ke Apa ka,
Lupa nak ucap terima kasih pasai hang rasa PPT nie Mr. Perfect. Mata hang memang terang dan nampak sangat semua.
PPT nie tak penah rasa diri macam tu tapi kalau hang dah kata macam tu, susah nanti orang nak sembang dgn PPT. Tapi rasanya title tu patut pada hang la dan bukan PPT.

Cheers.....

Tanpa Nama berkata...

salam rakan2..
istighfar banyak2....
salah ke kita cari ilmu atau kongsi ilmu? Jika kita tak suka dengan cara seseorang tu, kita jgn ikut dia, kita ikut yg elok. yg tak elok jgn ikut. Nape susah sgt...
bila kita nampak sesuatu yg salah, salah ke kita tegur? tak tegur tu maknanya tidak menjalankan tanggungjawab...betul tak? misalnyer kalo kita tak suke cara mereka tegur kita, kita bincang ngan mereka. luahkan apa yg kita tak suka, mungkin mereka akan sedar atau betulkan kesilapan. mereka pun manusia biasa, mesti akui kesilapan. kita pula seharusnya terima dengan hati yg terbuka, mana yg salah, betulkan. mana yg betul, pertingkatkan. betul tak? Jika kalo kita tahu banyak ilmu setinggi pokok, maknanya ilmu sebesar lautan yg kita tak tau lagi. ingat tu dan ia akan membuat kita sentiasa ingin belajar. ada benda yg saya tau, tp awak tak tau..ada juga benda yg awak tau, tapi saya tak tau..jd kita sama2 share. kalo kita asyik pikir negatif je, sampai bila nak maju. selesaikan perkara ini secara baik...ok
org yg beriman..pasti mempunyai akal yg cergas untuk menyelesaikan masalah....

sname berkata...

anony..

yeah..
bagus..
satu komen yang bernas...
hahahaha..

moh kita sama2 tolong yang lain..
ko kan bagus...
jom la..

ke ko saja nak cari POPULARITI..
ko mesti dah lama x puas hati ek?
bukan ngan alumni..
tetapi dgn INDIVIDU...
kan..kan?

PPT berkata...

Lagi satu Anony,
Hang nie orang yang dah ada blog. Apa kata hang bukak access supaya orang lain boleh masuk blog sendiri dan belajaq dari hang pulak....
Nie buat limited access untuk orang-orang tertentu sahaja....
Ada berani ka...

Cheers.....

FoO dA fIrSt#1 berkata...

ais kacang....
cendol pulut....
cendol biasa....

ais ketoi....
ais kepai....
kalau terkantoi....
muka bersepai....

hahahahaaaa....

teamtact berkata...

salam Annony,

saya pernah dengar kata-kata dari seorang ustaz.... kalau kita cakap sesuatu yang baik atau buruk malaikat akan mengaminkan untuk kita juga.... awk mungkin seorang yang baik...tapi macam mana saya nak bagi tau kat awak yang tu BODOH (bercakap tak pikir)saya harap tak perlu la tunggu sapa2 cakap awak bodoh pasal awak boleh pikir.... tau cakap tak reti bikin... dan saya rasa awk ada motif lain dengan komen awak tadi......bukan saya pandai sangat, tapi saya tak reti cakap belakang...

wegreentheearth berkata...

salam PPT..
nampaknya anony nie bagus..
kalau dia dapat turun dan sama2 turun pdg bagus kan..
biar dia tgk sekarang situasi yang berlaku..
rasa sendiri apa yang terjadi...

ADDIN "My Life Is Beautiful" berkata...

salam PPT

selamat...

adios

mkaw77 berkata...

Dari dulu sampai la ni asyik bercakap jer..bila nak gadoh ni? hehehe..!! Hang pa semua ni mcm nak mesyuarat perwakilan UMNO la..! Sori tumpang masuk korum..jgn mare ye Cik Salmah..oppss!! PPT la..

PPT berkata...

Banteh,
Biasa la perangai budak-budak nie kejut awai memang nombor satu. Tak kan la nak gadoh pulak kan tapi bila ada penakut akan jadi macam nie sampai bila-bila. Hang sendiri baca pun tak puas hati kan. Ingat masa kita sekolah dulu?
Biasa manusia bila takdak blog sendiri tumpang blog orang lain cari pasai. Almaklumlah Mr. Perfect kan. Cuba hang nasihat sikit budak-budak nie.

Cheers....

Tanpa Nama berkata...

kesian anony nih..
x ckup kasih sayang ek?
hangin semcam jerk?

mkaw77 berkata...

Nanti aku hantar pembantu khas Rosmah. Dia bole settle. Kebaboom...!!

PPT berkata...

Salam semua,
Pertama PPT ingin mengucapkan tahniah dan terima kasih diatas komen-komen yang telah diberikan. Kedua tidak dilupakan kepada mereka yang secara tidak langsung memuji dan memandang tinggi segelintir pihak lain. Terima kasih sekali lagi.
Ada komen yang mudah difahami dan ada komen yang memerlukan jurubahasa perpustakaan untuk membantu dalam pemahaman.
Akhir kata, Go Bloggers.

Cheers....

Tanpa Nama berkata...

ingatlah kehidupan kita di dunia ni singkat. jgn lupa tanggungjawab kita kpd Allah S.W.T..JGN disebabkan persatuan kita berpecAh belah, tuduh menuduh, bermusuhan, menjatuhkan orang, bercakap buruk kat org. tu semua sifat orang kafir. banyakkan bersabar dan berdoa kpd Allah minta dpermudahkan untuk selesaikan masalah. kita org Islam xbaik bergaduh. harap di dalam blog kita ckp benda yg baik2. ada masalah boleh dibawa bincang. bkn dlm blog kita nak bertikam lidah. smoga apa yang saya cakapkan ni direnungkan bersama. saya minta maaf kalau apa saya ckpkan ada yang salah. sekian..

Tanpa Nama berkata...

SAYA MEWAKILI AHLI PERLU INGIN MEMOHON MAAF SEKIRANYA KAMI ADA TERBUAT SALAH YANG SENGAJA OR TAK DISENGAJAKN. HANYA MAAF SAJALAH YANG DAPAT KAMI UCAPKAN UNTUK MENGAKHIRI MASALAH INI. KAMI AKAN CUBA LAKUKAN YG TERBAIK UTK MEMBETULAKN KESILAPAN INI. HARAP LEPAS NI KITA BERBAIK SEMULA SBG SATU KELUARGA. BUANG YG KERUH DAN AMBIL YG JERNIH. BULAN PUASA PN NK DEKAT DAN KWN2 SEKALIAN BYKKAN BERSABAR DR SKRG. TAK LUPA BANYAKKAN BERDOA AGAR DIBERI PETUNJUK OLEH ALLAH S.W.T..SELAIN ITU,KAMI DGN SGALA HORMATNYA MENJEMPUT PARA ALUMNI PERLU UNTUK BERSAMA-SAMA MENJAYAKAN FINAL CAMP DIPLOMA SR113 DAN DEGREE SR221 DI TASIK KENYIR 16-21 OGOS INI. PENGANGKUTAN DISEDIAKAN.KAMI SEDANG MENCARI TARIKH TRDEKAT UNTUK KITA JUMPA BRSAMA2 BG MEMBINCANGKAN FINAL CAMP INI. AKHIR KATA,SEMOGA APA YG KITA RANCANGKAN UNTUK PERSATUAN DI SEMESTER INI DIBERKATI DAN BERJAYA DILAKSANAKN.SEKIAN..

INSAN YG LEMAH,

MOHD HAZRIQ BIN ABU ZARIN.

sname berkata...

siapa yang bergaduh nih?
hurmm..
anonymous ya betul kata anda..
ini bukan soal baik tau tidak..
soalnya sekarang siapa yang cakap itu ini sila lah tampil..
kalau betol KAU tu salah sorang dari PERLU..

Tanpa Nama berkata...

salam en.moncet..

sebenarnya sy kurang berminat brckp dgn awk..trus trang sy ckp sy xske skap awk..mgkin awk harus terima yg kwn2 awk sndiri xske cara awk..mmg niat awk baik tp org yg menilai pula ckp sebaliknye.. sy mntk maaf awal2 sy xde niat nk cmpur hal org..awk boleh je jd diri awak yg skrg..sy sendiri xske org nk mengubah diri sy.. tp hrp perbetulkan cara..slalu merendah diri..bersabar..biarkn apepn org nk ckp..jnji ape yg kte lakukan adalah benar..xpyhla ajk anonymous brjmpa untuk berdebat menentukan sape yg menang..biarlah die dgn cara die..kte plak buat hal sniri..asyik xpuas ati je smpi bile xsudah..manusia xleh lari drp mbuat ksilapan..kte sniri pn wat salah..maaf andai tersalah ckp..wassalam.

teamtact berkata...

salam...
kepada teman sejati.....

sapa kau untuk suka dan tak suka pada orang lain.... sekurang-kurangnya "andai ku tahu" berani menampilkan diri...bercakap tanpa berselindung....

kalau kau tak suka kat dia kenapa kau ckp kawan2 dia pun tak suka kat dia.... sapa kau nak bercakap untuk pihak kawan2 dia.....

kawan2 kau suka kat kau ke?

betul ke dia suka kat kau.... orang yang takut menampilkan diri....kalau kau dipihak yang benar kenapa kau tak bercakap terus...kenapa perlu takut dan berselindung.... sama macam anonymus jugak.... kurang kasih sayang ke kau...? atau kurang perhatian...? tampil kan diri kalau ikhlas.... cakap depan2.... kalau betul ikhlas tak payah berselindung....

kalau betul ikhlas cakap terus....
bila2,mana2...0194400030

Tanpa Nama berkata...

slm hakikat rimba,

bkn xnk tmpilkn diri..tp ape gunanye sy brjumpa tuan utk brdebat tentukan sape yg menang..sudah tentu tuan yg menang sbb tuan dianugerahkan dgn mulut yg petah brckp..sy akui tuan antara org paling bgs dlm persatuan..spt yg EN.HISYAM(boss) ckp Janganlah ketika seronok berekreasi kita lalai dan alpa daripada mengerjakan suruhan Allah S.W.T. bila2 masa Allah S.W.T. boleh tarik kembali anugerah yg DIBERI KPD kita..wslm.

sname berkata...

teman sejati...
ko nih...
bia la aku pun tahu ade yang suka aku..
tapi xpa..
sekurang-kurangnya ada juga perasaan..
tapi perasaan x suka.

aku ajak jumpa pon bukan nak berdebat..
kalau ko nih berani benar jmpa jela..
sama2 bincang..

teman sejati..
kotahu x apa maksud TEMAN SEJATI?
tapi kalau ko x suka aku..
aku x kesah,x rugi pape pon..
aku pun x mintak aku disayangi..
bia la aku yg sayang org..

PPT berkata...

Kasut Baru,
Percepatkan perjumpaan kita....


Cheers......

teamtact berkata...

allo teman sejati....

nanti bila ada peluang berjumpa dan bercakap jgn tak bercakap ye...

bkn sebab petah bercakap..... saya pun tak pernah saya kata saya bagus.... bagi saya no body perfect, tiada manusia sempurna...

tapi sekurang-kurangnya kita tak melakukan kesilapan sama berulang-ulang kali....

Sebab saya tak rasa saya bagus la saya masih berdamping En.Hisyam untuk terus menimba ilmu dan pengalaman.

saya nak tanya awak, brapa kali awak bantu class en. Hisyam?, brapa kali awak jumpa En.Hisyam?
mungkin awk tak perlu itu semua kerana awak BAGUS....

memetik ungkapan komen awak:-

"Janganlah ketika seronok berekreasi kita lalai dan alpa daripada mengerjakan suruhan Allah S.W.T. bila2 masa Allah S.W.T. boleh tarik kembali anugerah yg DIBERI KPD kita"

betul dan amat tepat, langsung tak saya ragui..... bagi saya, berkhidmat dgn jujur dan ikhlas ini juga satu ibadah.... jadi takda alasan utk kita tak boleh berkhidmat?

jadi, awak.... apa awak lakukan... saya rasa kalau awak tak cukup berani bercakap (menampilkan diri) sebagai khalifah yang diutuskan atas muka bumi utk mengerjakan kebaikan dan mencegah kemungkaran....

kerja dengan kami kalau saya betul, cegah kami kalau kami salah...

datang tegur kami dengan menonjolkan diri....ke awk malu nak tegur kami kerana awak rasa awak bersalah dan akan kantoi kalau kami tau sapa awak.....

saya nak tanya... dalam banyak-banyak pesanan En.Hisyam Che Mat pada wak... 1 tu je ke yang awak ingat dan praktikan.....

mudahan-mudahan dengan berekreasi kita akan lebih patuh dan sentiasa ingat akan pencipta kita.....AMIN

OH YA.....sekali lagi no phone saya 019-4400030, anytime, anywhere......

maaf kalau terlalu petah bercakap, ini anugerah ALLAH pada saya, dan saya asah melalui berekreasi dengan persatuan PERLU

Assalammualaikum....

Apize berkata...

arigato PPT,teamtact dan lain2 kerana menegur. Kami akan jadikan sebagai pengajaran dan elakkan hal ni berlaku lagi di masa hadapan untuk masa depan PERLU UiTM

Disember2006-National Outdoor Instructor

Disember2006-National Outdoor Instructor